Margo Vansynghel zwaaide in 2012 aan de UGent af met een master in de kunstwetenschappen. Daarna volgde ze nog een opleiding journalistiek. Na vier jaar als cultuur- en lifestyle journalist bij De Tijd en weekendmagazine Sabato verhuisde ze in 2016 naar Seattle, de liefde achterna. Daar werkt ze als ‘Arts Economy reporter’ voor The Seattle Times. Hoe kijkt zij naar de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen?
“Ik ben wakker geworden in een land dat met ingehouden adem wacht op wat de komende jaren zullen brengen. Sommigen zijn oprecht bang, anderen voelen zich gesterkt. Correcte berichtgeving en journalistiek zijn daarom belangrijker dan ooit, zowel in de VS als in de rest van de wereld.”
We horen vaak spreken over een verdeeld Amerika.
“Ik hoor dat hier vaak zeggen. Ik ben het daar niet mee oneens, maar een gelijkaardige polarisatie zie ik ook in Europa en andere delen van de wereld. Deze verkiezingen toonden een duidelijke ruk naar rechts bij de meeste demografische groepen en in zowat alle staten, behalve dan in Washington State, waar Seattle zich bevindt.
We hebben het vaak over politieke verdeeldheid, maar misschien niet genoeg over een ander soort polarisering: de kloof tussen arm en rijk, die in de Verenigde Staten groter is dan in de meeste andere ontwikkelde landen en de afgelopen decennia enkel toenam.”
Hoe zie je de journalistiek in Amerika evolueren?
“De pers staat in het algemeen onder enorme druk. In de Verenigde Staten zie je een toename van zogenaamde ‘nieuwswoestijnen’ waar er een groot gebrek is aan lokale journalistiek. De kloof tussen wie toegang tot lokaal nieuws heeft en wie niet, neemt enkel toe. Volgens mij zal dat desastreuze gevolgen hebben voor onze samenleving, want onderzoek toont aan dat op plaatsen zonder nieuws de corruptie toeneemt en de kiezers afhaken. Dat draagt dan weer bij tot politieke polarisatie en verspreiding van desinformatie.
Een andere zorgelijke trend is de wereldwijde toename van zowel online als fysieke aanvallen tegen journalisten, bedreigingen en andere pogingen om de persvrijheid in te perken. Dat zie ik helaas niet meteen beter worden.”
Als journalist ben je vooral bezig met cultuur. Wat zullen de gevolgen zijn voor die sector?
“De politieke situatie zal op een directe manier invloed op de cultuursector hebben. Zo is het geen geheim dat Donald Trump de National Endowment for the Arts (NEA) liever geen financiering meer zou geven. De NEA is als onafhankelijk federaal agentschap de grootste fondsen- en subsidieverschaffer voor artistieke projecten. En de cultuursector is nog steeds financieel aan het bekomen van de coronapandemie.
Ik verwacht ook dat we een impact zullen zien in de kunst en culturele productie zelf. Kunstenaars, muzikanten, theatermakers en schrijvers zijn vaak degenen die de socio-politieke situatie begrijpelijk of zelfs belachelijk maken, bekritiseren en in context plaatsen. Zij bieden ook een ontsnapping aan de realiteit en geven mensen een plek en moment waar ze rust en vreugde kunnen vinden.”
Lees ook
Alumni zoeken de perfecte aardappel met AI
Amper twee jaar geleden studeerde Jarne Bogaert (25) af als burgerlijk ingenieur aan de UGent. Vandaag leidt hij samen met twee studievrienden het Gentse AI-bedrijf Polysense, dat voedingsbedrijven helpt om minder afval te produceren.
Alumnus Serhat: “Het mooiste wat je kan doen, is studenten meegeven wat jij zelf geleerd hebt”
Wat als je na je diploma geneeskunde niet kiest voor het veilige pad, maar voor het onbekende? UGent-alumnus Serhat Yildirim trok met een Fayatbeurs vanuit Gent naar Harvard in de Verenigde Staten, waar hij ontdekte dat de wereld groter is dan onder de kerktoren.
Handschoen van student-ondernemer is klaar om vechtsportwereld te veroveren
In de wereld van de vechtsport is pijn haast onvermijdelijk. Dat ondervond ook UGent-alumnus Ashkan Joshghani (33). Een sportblessure mondde uit in een innovatie die veel verder reikt dan de mat: Exoligamentz. “Na maandenlange keuzestress tussen mijn sport en mijn droom als dierenarts, viel alles op zijn plaats.”
Wetsdokter en kunstenaar Babette Van Rafelghem: "De binnenkant van het menselijk lichaam is prachtig"
Geneeskunde-alumna Babette Van Rafelghem (30) is forensisch arts en beeldend kunstenaar. Tijdens de werkuren probeert ze de oorzaak van verdachte overlijdens te achterhalen. Als kunstenaar wil ze, onder andere met haar boek Post Mortem, laten zien hoe prachtig het menselijk lichaam ‘onder de motorkap’ oogt.