Deze studenten vertellen hoe het écht is in het hoger onderwijs

21 december 2022 |

Op middelbare scholen jongeren motiveren om verder te studeren. Dat is heel kort gezegd de missie van de studenten van de rolmodellenwerking. Een bekroonde formule die onlangs de Jong & Wijs-award van stad Gent in de wacht sleepte. We zochten enkele rolmodellen op om hun verhaal te horen.

Ariyana

Ariyana (20) – tweede bachelor Rechten

“We proberen leerlingen uit het secundair te stimuleren om verder te studeren. Niet zozeer om onze eigen studierichting te promoten, maar vooral om hen een goed beeld te geven hoe het hoger onderwijs in elkaar zit.”

“Ik had zelf wel een rolmodel kunnen gebruiken toen ik mijn keuze moest maken in het laatste jaar middelbaar. Ik ben niet in België geboren en mijn ouders konden mij niet helpen met mijn vragen. Dus ik heb veel zelf moeten uitzoeken. Ik wou wel verder studeren, maar ik wist niet of ik het zou aankunnen. Ik had die steun en motivatie dus wel kunnen gebruiken. Want je kan altijd proberen. Je verliest daar niks mee. Durf de stap zetten om verder te studeren en je droom te volgen. Lukt het niet, dan lukt het niet.”

 

Sam

Sam (24) – eerste master Klinische Psychologie

“Op de scholen praten we meestal met kleine groepjes leerlingen. Ieder rolmodel heeft daarbij een eigen aanpak. We krijgen hulpmiddelen zoals foto’s om iets over te vertellen of een quiz, maar ik laat die meestal achterwege om mijn eigen ding te doen. Ik vraag hen graag hoe ze hun toekomst zien, wat ze willen doen, of ze willen studeren of niet, wat ze willen bereiken. Naargelang het antwoord, probeer ik mijn verhaal en kennis te delen om aan te tonen dat hoger onderwijs misschien anders is dan ze denken.”

“De rolmodellenwerking geeft mij heel veel voldoening. Je leert ook veel bij van het gesprek met middelbare scholieren. Hoe zij kijken naar de wereld is al helemaal anders dan ons beeld. Dat is interessant. Maar je leert ook de andere rolmodellen kennen. Dat zijn studenten uit andere opleidingen of zelfs andere hogeronderwijsinstellingen. Het is leuk om interactie te hebben met mensen die niet in je eigen leefwereld zitten.”

 

Lutfullah

Lütfullah (24) – eerste master Geneeskunde

“Ik zet me in als rolmodel omdat ik op zoek was naar vrijwilligerswerk, maar vooral omdat ik het logisch vind om mijn ervaring te kunnen delen. Ik wist in het zesde middelbaar ook niet wat ik wou studeren. Ik had in mijn directe omgeving niet veel mensen die mij kon helpen bij mijn beslissing. Ik ben de eerste in mijn familie die in België aan de universiteit studeert. Dus ik begrijp heel goed middelbare scholieren die onzeker zijn. Ik denk dat ik mensen wel kan motiveren om toch verder te studeren. Zeker Turkse studenten. Want ik kan hen een ander beeld geven dan de gemiddelde Vlaamse student.”

“Ik probeer altijd mee te geven dat je jouw hoofd niet te hard moet breken over je studiekeuze, want de perfecte keuze bestaat sowieso niet. Je krijgt later wel voeling met je richting, omdat je onderweg ook jezelf beter leert kennen. Zo heb ik eerst voor Biomedische Wetenschappen gekozen, maar ben ik daarna overgestapt naar Geneeskunde.”

 

Annabel Vertommen

Annabel (21) – derde bachelor Bestuurskunde en Publiek Management

“We gaan langs in scholen waar een grotere kans is op leerlingen die een drempel ervaren om verder te studeren. We willen vooral informatie geven over hoe ons hoger onderwijs precies werkt. Zeker aan leerlingen van ouders die niet hebben verder gestudeerd of die in het buitenland hebben gestudeerd. Mijn ouders hebben allebei gestudeerd en ik heb het van thuisuit goed, maar ik weet dat het niet bij iedereen een evidentie is. Dus ik wil via de rolmodellenwerking zo mijn steentje bijdragen aan de maatschappij.”

“Het blijft elke keer spannend om voor leerlingen te spreken, maar ik heb het altijd leuk gevonden om te presenteren en dingen uit te leggen. Ik haal er ook voldoening uit om de informatie die ik heb door te geven. De meesten in het zesde middelbaar hebben bijvoorbeeld het idee dat je op de universiteit alleen bent en je plan moet trekken. Niemand weet dat er zoiets bestaat als monitoraten, studentenbegeleiders, faciliteiten voor studenten met een bijzonder statuut…”

ZElf een rolmodel worden?

Ben je student aan de UGent en wil je ook graag ook je ervaring delen met leerlingen van het secundair onderwijs? Als rolmodel vertel je hoe jouw eerste dag op de faculteit er uitzag, hoe de lessen en examens verlopen, wie de proffen zijn, hoeveel het jou kost om een jaar te studeren, wat jouw ambities zijn na het studeren, hoe jij het kotleven ervaart…

Lees ook

Professor geeft 14 tips om succesvol de blok door te komen

Professor onderwijskunde Martin Valcke staat na een jarenlange carrière voor zijn allerlaatste examenperiode. We vroegen hem als expert naar de ultieme tips voor jou om geslaagd de blok en examens door te komen.

Studeren
view

5 tips voor het schrijven van een topthesis

Een bachelor- of masterproef schrijven is een flinke uitdaging. Geneeskundestudenten Emma Coene en Frédéric Claerhoudt wonnen de Eos Scriptieprijs en delen graag enkele tips om ook van jouw thesis een succes te maken.

Thesisprijs
view

Het tweede semester is gestart: ben jij er klaar voor?

Het eerste semester en de bijhorende examenperiode zijn achter de rug. Tijd om met een fris hoofd en misschien wel enkele straffe plannen of nieuwe voornemens aan het tweede deel van het academiejaar te beginnen. Ben jij er klaar voor? Deze studenten alvast wel.

Hanne De Baene
view

Eerste hulp bij examenstress: professoren delen hun examentips

Bijna alle studenten ervaren stress tijdens de examens. Dat je spanning voelt of onzeker bent, is dus perfect normaal. We vroegen een aantal professoren naar tips & tricks om de examenperiode door te komen.

Studeren
view