UGent’ers Amber, Camille en Milan hebben op het eerste gezicht weinig gemeenschappelijk. Amber behaalde vorig jaar haar diploma Gender en Diversiteit, Camille studeert Taal- en Letterkunde (Nederlands en Engels) en Milan is onderzoeker van historische tokkelinstrumenten.
Wat ze wel delen, is dat ze zich alle drie lieten inspireren door Stefan Hertmans, Alumnus van het jaar 2025. Elk op hun eigen manier. Hun creatief werk is te bezichtigen op de Expo Stefan Hertmans in de Boekentoren.
Amber Herstraets vond haar inspiratie in het gedicht ‘Mijn beurt’ van Stefan Hertmans. Ze schreef ‘Je beurt is bijna om’, een gedicht waarin ze de klimaatopwarming aankaart terwijl ze refereert naar haar inspiratiebron.
Er zijn parallellen te zien in de Italiaanse setting, het hongerige gevoel en het rijke diner. Ze eindigt met een weeïg gevoel, waarin de dringendheid van de klimaatopwarming nazindert. Van de bruine, vervallen mascarpone tot prijsstijgingen en de acute dreiging van ons vergaan in deze opgewarmde wereld; we scheppen nogmaals op en vergeten het liever. De jij-ik van Hertmans worden jij-wij in haar gedicht. Want wie zijn jij en ik als geen wij die dit probleem kunnen aanpakken? Amber weet wie aan de beurt is: wij allemaal.


Milan Barbé stelt zijn expertise als instrumentenbouwer tentoon met zijn handgemaakte barokgitaar en rennaissanceluit. Die vormen een knipoog naar Hertmans’ recentste roman ‘Dius’, waarin het hoofpersonage luit speelt en elke dag muziek beluistert “die men nu onmogelijk nog kon maken omdat de historisch geworden omstandigheden ons definitief ontbreken […].”
Milan combineert hands-on artisanale praktijk met academische inzichten om nieuw licht te werpen op de akoestische kwaliteiten en het design van historische en moderne luiten. Hij heeft zijn eigen zaak in het hartje van de stad. Hier bouwt en repareert hij met een oog voor detail alles van gitaren tot luiten.
Camille Bauwens haalde haar olieverf boven en creëerde het schilderij ‘Opa in zijn atelier’. Een persoonlijk werk dat geïnspireerd werd door het boek ‘Oorlog en Terpentijn’, met Gent als rode draad. Ze schilderde haar grootvader, Erik Vandenberghe (°1941) in zijn atelier in Heusden (Destelbergen). Hij groeide op in de Gentse wijk Brugse Poort en werkte zijn hele leven als fabrieksarbeider.
‘Opa in zijn atelier’ onderzoekt de menselijke noodzaak van een creatieve zingeving, het (na)oorlogse bestaan van de arbeidersklasse en de verloren dromen die daarmee gepaard gaan, en de verhalen die ons intergenerationeel verbinden.

Expo Stefan Hertmans - Een blik achter de schermen
Wil jij de werken van Amber, Camille, Milan en andere UGent’ers ontdekken? Je kan de Expo Stefan Hertmans in de Boekentoren nog bezoeken tot en met 15 juni.
Lees ook
UGent-alumnus van het jaar Stefan Hertmans: "De universiteit heeft mij geëmancipeerd”
Gelauwerd auteur, essayist en dichter Stefan Hertmans heeft een sterke band met de UGent: als alumnus, later als doctorandus en gastdocent. Academisch onderzoek speelt tot vandaag een sleutelrol in zijn werk en de basis daarvoor werd gelegd aan de UGent. “Mijn filosofische vorming is essentieel geweest in mijn denken. De universiteit heeft mij het vermogen geschonken om in twijfel een vorm van waarheid te zien."
Lees ook
UGent-alumnus van het jaar Stefan Hertmans: "De universiteit heeft mij geëmancipeerd”
Gelauwerd auteur, essayist en dichter Stefan Hertmans heeft een sterke band met de UGent: als alumnus, later als doctorandus en gastdocent. Academisch onderzoek speelt tot vandaag een sleutelrol in zijn werk en de basis daarvoor werd gelegd aan de UGent. “Mijn filosofische vorming is essentieel geweest in mijn denken. De universiteit heeft mij het vermogen geschonken om in twijfel een vorm van waarheid te zien."
Het eeuwige dilemma: in welke rij schuif je het best aan?
Stel dat je de keuze krijgt tussen twee drankkramen op een festival. De ene heeft een netjes geordende rij met paaltjes, bij de andere heerst de willekeur. Waar schuif je dan het beste aan om het snelste een drankje te bemachtigen?
UGent-studenten helpen topauteurs met verhalen van hoop
Studenten die samenwerken met bekende auteurs als Ish Ait Hamou, Lize Spit of Annelies Verbeke: het is geen fictie. Niet minder dan 42 masterstudenten Taal-en Letterkunde kregen die kans. Het resultaat zijn hoopvolle toekomstverhalen die een tegenwicht vormen voor doemdenken - als onderdeel van het project ‘2084 - De toekomst is hoopvol’.
Over het raakvlak tussen de academische en culturele wereld
UGent-rector Rik Van de Walle herinnert zich nog levendig hoezeer hij onder de indruk was van La Reprise van Milo Rau, creatief directeur van NTGent. "Vanaf dat moment was ik ervan overtuigd dat we Milo ooit een eredoctoraat moesten geven. Iedereen die ik erover aansprak, was dat idee genegen en dus is het een pak sneller gegaan dan verwacht."*