De 8 uur van dr. Ilse De Vos

31 May 2021 |

Dr. Ilse De Vos combineert vele petjes. Naast Grieks doceren en de onderzoeksgroep rond Byzantijnse poëzie coördineren strijdt ze voor levenslang én vakgebiedoverschrijdend leren via de Humanities Academie en het honoursprogramma Think & Talk. Maar de grootste uitdaging in tijden van corona is om haar studenten en stagiairs met een mix van online en on campus sessies even betrokken te houden als voordien.

08:31

Ilse komt aan bij de Blandijn met de motor. “Normaal gezien neem ik de trein van Aalst naar Gent. Maar de motor is een coronaproof alternatief. Zonder de treinvertragingen of files spaar ik ook geweldig veel tijd uit en kan ik mijn kinderen wat vroeger van de opvang halen. Voor mijn man en ik kinderen hadden, reden we heel veel met de motor. We zijn zelfs in motorpak getrouwd.”

Ilse De Vos

 

09:47

Voor de les haalt Ilse nog een koffie of een glas water in de keuken. “Nu is het hier leeg, maar voor corona was het hier een gezellige verzamelplaats tussen de Hellenisten en Scandinaven. Twee totaal verschillende werelden die toch goed overeenkomen.”

Ilse De Vos

 

10:24

In de les ‘Oudgrieks: taalbeheersing II’ blijft Ilse in beweging en loopt ze - nog steeds in motorlaarzen - liefst rond tussen haar studenten. “De lessen voor eerstejaars gaan on campus door. Dat is dubbel: voor hen is het een verademing, maar als docent is het moeilijk lesgeven met die strikte maatregelen. Ironisch genoeg is het makkelijker om studenten in groep aan een opdracht te laten werken via Zoom of het Ufora-forum dan in een lokaal. Tafels in eilandjes of een kring schikken mag nu namelijk niet. Ik laat de studenten na een hele ontsmettingsronde wel nog apart naar voor komen om hen wakker te houden. Of ik drop een dik woordenboek met een plof op hun bureau. En het doet hen inzien hoe indrukwekkend veel woordenschat ze vergaren.”

Ilse De Vos

 

12:36

Sinds ze lesgeeft met een mondmasker, poetst Ilse haar tanden na de les. “Koffiedrinken en dan urenlang zo’n masker op hebben, dat is geen ideale combinatie (lacht). Gelukkig zijn er in veel bureaus oude stukken sanitair blijven staan.”

Ilse De Vos

 

12:52

Tijdens haar middagpauze hangt Ilse samen met collega Annelies Van Wittenberghe posters op in de naburige Rozier voor het poëzieproject #WoordenDoenErtoe. “Op elke poster hangt een favoriet gedicht van een docent vertaald uit een andere taal. We delen ze uit aan studenten, maar je kan ze ook zelf printen en verspreiden. Hierna plannen we een guerrilla-actie met stencil art.”

Ilse De Vos

 

13:35

Opvallende decoratie in haar kantoor: de kerstboom staat er nog. “Mijn man haatte die en stelde me voor de keuze: naar het containerpark of naar de Blandijn. Het werd het laatste.” Ilse checkt ondertussen via videocall hoe het gaat met stagiaire Noor. “Noor volgt de master historische taal- en letterkunde. Die studenten zijn altijd heel gemotiveerd. Een online stage vanop afstand is zeker niet ideaal, maar we maken er het beste van.”

Ilse De Vos

 

15:14 

In de namiddag volgt lse zelf les. “Het vak leerpsychologie wordt online gegeven voor zo’n 500 studenten. Ik vind het zeer waardevol om zelf te ervaren hoe het is om in deze omstandigheden te studeren. Toen ik de syllabus printte dacht ik wel: wat heb ik mezelf toch weer aangedaan (lacht).”

Ilse De Vos

Read also

Coach CoDi: the motivation-boosting tool that helps children become independent coders in Scratch

Ensuring that every child learns how to code, that is the common goal of several UGent researchers and the educational platform CodeCosmos. They developed a digital co-teacher together for the popular programming language Scratch. A world-first because this is the first tool that can automatically evaluate Scratch exercises. “Coach CoDi goes light years beyond all other feedback tools”, says UGent professor Christophe Scholliers.

Groepsfoto van de 4 ontwikkelaars van Coach Codi
view

How a hobby project evolved into the ultimate platform to learn programming

Programming is for younger generations what computer lessons were for today’s twenty and thirty year olds. It is as standard in their curriculum as languages and maths. Only, it’s a rather bumpy ride. Dodona, the project by Peter Dawyndt and Bart Mesuere, can help in smoothing the path.

Dodona
view

Students create furniture designed specifically for children with autism spectrum disorder

As a student, it is always very satisfying to be able to work on a project that actually becomes a reality. And it is even more rewarding when that project is also one that can actually help people. Kaat Janssens and her team of fellow civil engineer-architect students have designed various pieces of outdoor furniture for Kwadrant, a school for pupils with autism spectrum disorder (ASD).

Studenten ontwerpen speciaal meubilair voor kinderen met autismespectrumstoornis
view

How do you create equal opportunities in Flemish education?

The equal opportunities policy for education is currently under fire: does it really provide equal opportunities? Doesn’t it lower the bar in education? Dirk Van Damme, Head of the Innovation and Measuring Progress Division at the OECD and Ghent University alumnus professor helped to formulate it. Now, although still behind it in principle, he is taking a critical look at its drawbacks. Ghent University professor Piet Van Avermaet, Director of the Steunpunt Diversiteit en Leren (Learning and Diversity Support Centre) defends the choices made, despite the disappointing outcomes.

Professoren
view