De 8 uur van dr. Ilse De Vos

31 mei 2021 |

Dr. Ilse De Vos combineert vele petjes. Naast Grieks doceren en de onderzoeksgroep rond Byzantijnse poëzie coördineren strijdt ze voor levenslang én vakgebiedoverschrijdend leren via de Humanities Academie en het honoursprogramma Think & Talk. Maar de grootste uitdaging in tijden van corona is om haar studenten en stagiairs met een mix van online en on campus sessies even betrokken te houden als voordien.

08:31

Ilse komt aan bij de Blandijn met de motor. “Normaal gezien neem ik de trein van Aalst naar Gent. Maar de motor is een coronaproof alternatief. Zonder de treinvertragingen of files spaar ik ook geweldig veel tijd uit en kan ik mijn kinderen wat vroeger van de opvang halen. Voor mijn man en ik kinderen hadden, reden we heel veel met de motor. We zijn zelfs in motorpak getrouwd.”

Ilse De Vos

 

09:47

Voor de les haalt Ilse nog een koffie of een glas water in de keuken. “Nu is het hier leeg, maar voor corona was het hier een gezellige verzamelplaats tussen de Hellenisten en Scandinaven. Twee totaal verschillende werelden die toch goed overeenkomen.”

Ilse De Vos

 

10:24

In de les ‘Oudgrieks: taalbeheersing II’ blijft Ilse in beweging en loopt ze - nog steeds in motorlaarzen - liefst rond tussen haar studenten. “De lessen voor eerstejaars gaan on campus door. Dat is dubbel: voor hen is het een verademing, maar als docent is het moeilijk lesgeven met die strikte maatregelen. Ironisch genoeg is het makkelijker om studenten in groep aan een opdracht te laten werken via Zoom of het Ufora-forum dan in een lokaal. Tafels in eilandjes of een kring schikken mag nu namelijk niet. Ik laat de studenten na een hele ontsmettingsronde wel nog apart naar voor komen om hen wakker te houden. Of ik drop een dik woordenboek met een plof op hun bureau. En het doet hen inzien hoe indrukwekkend veel woordenschat ze vergaren.”

Ilse De Vos

 

12:36

Sinds ze lesgeeft met een mondmasker, poetst Ilse haar tanden na de les. “Koffiedrinken en dan urenlang zo’n masker op hebben, dat is geen ideale combinatie (lacht). Gelukkig zijn er in veel bureaus oude stukken sanitair blijven staan.”

Ilse De Vos

 

12:52

Tijdens haar middagpauze hangt Ilse samen met collega Annelies Van Wittenberghe posters op in de naburige Rozier voor het poëzieproject #WoordenDoenErtoe. “Op elke poster hangt een favoriet gedicht van een docent vertaald uit een andere taal. We delen ze uit aan studenten, maar je kan ze ook zelf printen en verspreiden. Hierna plannen we een guerilla-actie met stencil art.”

Ilse De Vos

 

13:35

Opvallende decoratie in haar kantoor: de kerstboom staat er nog. “Mijn man haatte die en stelde me voor de keuze: naar het containerpark of naar de Blandijn. Het werd het laatste.” Ilse checkt ondertussen via videocall hoe het gaat met stagiaire Noor. “Noor volgt de master historische taal- en letterkunde. Die studenten zijn altijd heel gemotiveerd. Een online stage vanop afstand is zeker niet ideaal, maar we maken er het beste van.”

Ilse De Vos

 

15:14 

In de namiddag volgt lse zelf les. “Het vak leerpsychologie wordt online gegeven voor zo’n 500 studenten. Ik vind het zeer waardevol om zelf te ervaren hoe het is om in deze omstandigheden te studeren. Toen ik de syllabus printte dacht ik wel: wat heb ik mezelf toch weer aangedaan (lacht).”

Ilse De Vos

Lees ook

Hoe een leerstoel scholieren helpt bij het kiezen van de juiste studierichting

In het secundair onderwijs veranderen elk jaar 18.000 leerlingen van studierichting na een verkeerde keuze. Wat als we kinderen en jongeren kunnen helpen een betere studiekeuze te maken?

Leerstoel
view

Gentse tool kan 100 miljoen kinderen wereldwijd helpen om te leren coderen

Elk kind aan het coderen krijgen, dat is de gedeelde missie van enkele UGent-onderzoekers en het leerplatform FTRPRF. Samen ontwikkelden ze met de steun van VLAIO een digitale co-teacher voor de populaire programmeertaal Scratch.

Groepsfoto van de 4 ontwikkelaars van Coach Codi
view

De educatieve master: perfect voor wie voor de klas wil staan (ook als je al een bachelor volgt)

Als je een job in het onderwijs overweegt, dan is een educatieve master sowieso iets voor jou. Je hoeft geen ‘extra’ opleiding te volgen om leerkracht te worden, het gebeurt allemaal tijdens je masteropleiding. Ook wanneer je droomt van een ander soort job waarin je vormingen of trainingen geeft, kom je er aan je trekken.

Educatieve master
view

Hoe vrijetijdsproject Dodona uitgroeide tot hét platform om te leren programmeren

Wat computerlessen zijn geweest voor de huidige dertigers en twintigers, is programmeren voor de jongere generaties. Het wordt even standaard in hun curriculum als taal en wiskunde. Alleen is de weg ernaartoe nog wat hobbelig. Dodona, het project van Peter Dawyndt en Bart Mesuere, kan mee het pad effenen.

Dodona
view