Als je een job in het onderwijs overweegt, dan is een educatieve master sowieso iets voor jou. Je hoeft geen ‘extra’ opleiding te volgen om leerkracht te worden, het gebeurt allemaal tijdens je masteropleiding. Ook wanneer je droomt van een ander soort job waarin je vormingen of trainingen geeft, kom je er aan je trekken.
Na je bachelor kan je rechtstreeks instappen in de educatieve master. Zo word je tegelijk vakinhoudelijk expert in het domein dat je zelf kiest (talen, gezondheidswetenschappen, economie, enzovoort) en daarnaast word je ook opgeleid tot leraar. Je hoeft dus geen ‘extra’ opleiding te volgen om leerkracht te worden, het gebeurt allemaal tijdens je masteropleiding.
Oliver en Amanda vertellen waarom zij voor de educatieve master kozen en wat ze ermee willen bereiken.

Oliver Mechthold
STUDIE: educatieve master in de wetenschappen en technologie
JOB: leerkracht biologie in secundaire school 23 jaar
Wat studeerde je?
“Ik heb eerst een bachelor biologie gedaan. Daar heb ik altijd al interesse voor gehad, dus die keuze was snel gemaakt. Wat ik er nadien mee wilde doen, dat wist ik niet meteen. Een master in de biologie sprak me minder aan, omdat de focus daar meer op onderzoek ligt en ik vooral interesse heb in de algemene vakken. Biologie achter mij laten, wou ik niet. Maar ik wou toch vooral iets doén met de materie.”
Hoe ben je op de educatieve master gekomen?
“Er kwam iemand spreken tijdens onze lessen over de educatieve master. Ik had er nog nooit van gehoord en was meteen getriggerd. Een masteropleiding waarbij ik in de praktijk kan bezig zijn met mijn vakgebied, terwijl ik me toch nog verdiep in biologie? Ik was verkocht.”
Heb je getwijfeld of het iets voor jou was?
“Zeker. Na het middelbaar had ik gezworen om nooit in het onderwijs te gaan (lacht). Mijn secundair was geen leuke periode, zeker op het einde. Ik was vooral blij dat ik ervan af was. Nu ik stage heb gedaan, merk ik dat het best fijn is om aan de andere kant van de klas te staan. Hoewel het druk en uitdagend is, ben ik bijzonder blij dat ik gekozen heb voor een educatieve master. Ik heb in die periode enorm veel geleerd over mezelf. Ik kan het anderen alleen maar aanraden.”
Ga je aan de slag in het onderwijs?
“Ik kreeg nog tijdens de opleiding een job aangeboden in de school waar ik stage deed. Vanaf dit schooljaar ben ik er aan de slag als leerkracht biologie. Ik heb er enorm veel zin in.”

Amanda Adam, 23 jaar
STUDIE: educatieve master in de talen
JOB: deeltijds Film Fest Gent, deeltijds educatief medewerker in hogeschool 23 jaar
Wat studeerde je?
“Ik heb eerst taal- en letterkunde: Nederlands-Engels gedaan, omdat ik een zwak voor talen en literatuur heb. Wat ik nadien wilde doen, wist ik nog niet.”
Hoe ben je op de educatieve master gekomen?
“Tijdens mijn derde bachelorjaar volgde ik het traject onderwijs dat een aantal vakken uit de educatieve master bevat. Die spraken me aan en het leek me wel handig om de kennis op te doen. Zelfs tijdens mijn Erasmusuitwisseling in Ierland kon ik er educatieve vakken opnemen.”
Heb je getwijfeld of het iets voor jou was?
“Eigenlijk niet. Ik ben er gewoon ingerold. Wat me enorm aansprak van bij het begin is dat je niet moet kiezen tussen de dingen die je leuk vindt; je kan ze gewoon allemaal doen. Ik heb bijna elk vak dat met Nederlands en Engels te maken heeft, gevolgd. Ik heb ook altijd interesse gehad voor kunstgeschiedenis en theaterwetenschappen. Omdat je je eigen curriculum kan samenstellen, kon ik bijvoorbeeld ook een inleiding tot de filmgeschiedenis volgen. Op die manier waren bijna al mijn vakken interessant en leuk. Ook de stage heeft mijn ogen geopend en mij op een leuke manier laten omgaan met taal.”
Ga je ook effectief aan de slag in het onderwijs?
“Dankzij de vakken uit de educatieve master heb ik inzicht gekregen in wat ik wil doen. Ik wil graag in de kunstwereld terechtkomen en heb ook geluk: ik mag deeltijds aan de slag bij Film Fest Gent en deeltijds bij Arteveldehogeschool als educatief medewerker.”
De educatieve masters van de UGent zijn masteropleidingen voor wie zowel leraar als vakexpert wil worden. Je kan de opleiding volgen na je bachelor of via een verkort traject als je al een masterdiploma op zak hebt. Na het afstuderen kan je verschillende richtingen uit, net omdat het een volwaardig masterdiploma is. Of je kiest voor een job in het onderwijs, of je gaat voor een andere job in je vakgebied. Ook als je dus geen leraar wil zijn, blijft dit diploma een meerwaarde als je later presentaties, vormingen of opleidingen moet geven. Is de educatieve master van de UGent iets voor jou?
Read also
Coach CoDi: the motivation-boosting tool that helps children become independent coders in Scratch
Ensuring that every child learns how to code, that is the common goal of several UGent researchers and the educational platform CodeCosmos. They developed a digital co-teacher together for the popular programming language Scratch. A world-first because this is the first tool that can automatically evaluate Scratch exercises. “Coach CoDi goes light years beyond all other feedback tools”, says UGent professor Christophe Scholliers.
How a hobby project evolved into the ultimate platform to learn programming
Programming is for younger generations what computer lessons were for today’s twenty and thirty year olds. It is as standard in their curriculum as languages and maths. Only, it’s a rather bumpy ride. Dodona, the project by Peter Dawyndt and Bart Mesuere, can help in smoothing the path.
Students create furniture designed specifically for children with autism spectrum disorder
As a student, it is always very satisfying to be able to work on a project that actually becomes a reality. And it is even more rewarding when that project is also one that can actually help people. Kaat Janssens and her team of fellow civil engineer-architect students have designed various pieces of outdoor furniture for Kwadrant, a school for pupils with autism spectrum disorder (ASD).
How do you create equal opportunities in Flemish education?
The equal opportunities policy for education is currently under fire: does it really provide equal opportunities? Doesn’t it lower the bar in education? Dirk Van Damme, Head of the Innovation and Measuring Progress Division at the OECD and Ghent University alumnus professor helped to formulate it. Now, although still behind it in principle, he is taking a critical look at its drawbacks. Ghent University professor Piet Van Avermaet, Director of the Steunpunt Diversiteit en Leren (Learning and Diversity Support Centre) defends the choices made, despite the disappointing outcomes.