Ja, corona zal het onderwijs blijvend veranderen (en daar zitten ook goeie dingen bij)

Studenten
12 april 2021 |

Hoe moeilijk en bevreemdend afgelopen jaar ook was, er zijn ook positieve dingen veranderd in het onderwijs. “Die moeten we meenemen naar de toekomst”, klinkt het bij Hilde Van Puyenbroeck van de UGent. “Er moet vooral een goede mix tussen online en offline les komen.”

Hilde is afdelingshoofd Onderwijskwaliteitszorg en blikt hoopvol vooruit naar hoe het hoger onderwijs zal evolueren na de coronamaatregelen. Ze ziet een aantal belangrijke vernieuwingen.

Online is een blijver, maar dan anders

“We zien dat online lessen zeker voordelen bieden op voorwaarde dat ze kort en to the point zijn. Korte video’s waarin proffen kernbegrippen uitleggen werken heel goed. Daar kunnen studenten zelfstandig heel goed mee aan de slag. Ze kunnen de videofragmenten bekijken op een moment dat voor hen goed uitkomt en ze leren bij op hun eigen ritme. De videoclips dragen bij tot een diepe verwerking van de leerstof. Ik hoop dat we daar in de toekomst verder op inzetten.”

“Het is belangrijk dat studenten na zo’n online leermoment vragen kunnen stellen of dat ze kunnen discussiëren over het onderwerp met de proffen. Op die manier kunnen ze gerichter ingaan op de inhoud tijdens de lessen op de campus.”

Student

Terug naar de campus

“We willen studenten zo snel mogelijk terug laten komen naar de universiteitsgebouwen. Zeker practica moeten opnieuw voor de volle honderd procent op de campus kunnen doorgaan. Dat is essentieel om de juiste competenties te verwerven.”

“We willen de optimale blend creëren tussen online en on campus. Zo kunnen we online doen wat zinvol is, bijvoorbeeld als het over kennisoverdracht gaat. En zetten we op de campus in op interactie met elkaar en vaardigheden oefenen.”

Ook het sociale aspect van lessen op de campus is belangrijk. “Zowel voor studenten als voor proffen. Het is fijn om elkaars reacties te zien en een babbeltje te slaan tijdens of na de les. We missen dat met z’n allen.”

Gedaan met passief luisteren

“Nu merk je dat studenten tijdens de coronacrisis soms noodgedwongen twee uur naar een lesopname moesten luisteren. Dat is vergelijkbaar met de traditionele hoorcolleges waar weinig interactie is, wat gelukkig minder en minder voorkomt. Dat willen we in de toekomst echt vermijden. We willen inzetten op activerende onderwijsvormen, zowel tijdens online lessen als op de campus.”

“Het verschil met een gewoon hoorcollege kan in kleine dingen zitten. Meer momenten om vragen te stellen, een kleine online quiz of zelfs een poll lanceren. Maar het kan ook gaan om groepswerken of studenten die over een bepaald onderwerp zelf een presentatie geven.”

Studenten coachen studenten

“Omdat studenten minder naar de campus mochten komen, werken sommige opleidingen met StudyCoaches voor eerstejaarsstudenten. Dat kunnen studenten van hogere jaren zijn, of een assistent. Zij nemen de rol van ‘mentor’ op voor een kleine groep studenten.”

“Voor studenten die het allemaal wat overweldigend vinden, is dat een heel goed initiatief. Ze hebben iemand om vragen aan te stellen, die helpt nieuwe mensen leren kennen en waarmee ze de werking van de universiteit leren kennen.”

Studenten

Over de grenzen

“Leren wordt nog boeiender als je over de grenzen heen kan kijken. We willen studenten snel weer de kans geven om voor korte of lange periodes naar het buitenland te trekken.”

“Daarnaast zijn we als universiteit nog bezig met verschillende andere projecten, zoals ‘Enlight’. Dat is een gloednieuw samenwerkingsproject met acht andere Europese universiteiten. Het moet er in de nabije toekomst voor zorgen dat je makkelijk een (online) les, een opleidingsonderdeel of een deel van je studies kan volgen in Zweden of aan een project kan meewerken met studenten uit het Baskenland.”

Over de disciplines heen

“Over de grenzen heen betekent ook over de grenzen van verschillende disciplines. Je kan de uitdagingen van de toekomst niet meer vanuit één discipline aanpakken. Dat zien we duidelijk tijdens de coronacrisis. Virologen, statistici, psychologen en economen moeten samen naar oplossingen zoeken. We willen studenten daarop voorbereiden, het onderwijs evolueert daarom richting een formule die ‘challenge based’ is. Dat wil zeggen dat je leert door complexe uitdagingen aan te pakken samen met medestudenten en proffen uit verschillende opleidingen. Bijvoorbeeld: hoe maken we Gent klimaatneutraal tegen 2030?”

Meer weten?

Studeren aan de UGent

Wil jij als toekomstige student aan de UGent studeren? Een opleiding kiezen in coronatijden is niet evident. Blijf op de hoogte van onze infomomenten en tips om je studiekeuze te maken.

Lees ook

Hoe een vrijetijdsproject uitgroeide tot hét platform om te leren programmeren

Wat computerlessen zijn geweest voor de huidige dertigers en twintigers, is programmeren voor de jongere generaties. Het wordt even standaard in hun curriculum als taal en wiskunde. Alleen is de weg ernaartoe nog wat hobbelig. Dodona, het project van Peter Dawyndt en Bart Mesuere, kan mee het pad effenen.

Dodona
view

Studenten ontwerpen speciaal meubilair voor kinderen met autismespectrumstoornis

Als student werken aan een project dat ook echt gerealiseerd kan worden, is mooi. Als dat project ook nog eens mensen helpt, is het nog mooier. Samen met haar medestudenten burgerlijk ingenieur-architect ontwierp Kaat Janssens buitenmeubilair voor Kwadrant, een school voor kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS).

Studenten ontwerpen speciaal meubilair voor kinderen met autismespectrumstoornis
view

Hoe creëer je gelijke kansen in het Vlaamse onderwijs?

Het gelijke onderwijskansenbeleid ligt onder vuur: leidt het wel tot gelijke onderwijskansen? En zorgt het er niet voor dat het onderwijs de lat lager legt?

Even goede vrienden
view

UGent-studenten onderzochten: zo krijgen leerkrachten een goede start

Een op de vier leerkrachten haakt al tijdens de eerste jaren op de werkvloer af, toont onderzoek aan. Dat komt onder andere door de reality shock waarmee beginnende leerkrachten te maken krijgen op het moment dat ze alleen voor de klas staan. Een groot probleem, zeker omdat Vlaanderen kampt met een lerarentekort. UGent-studenten die de educatieve master volgen onderzochten hoe je dat kan vermijden.

Onderwijs
view