In juli trokken UGent-studenten met hun zelfgebouwde elektrische racewagen naar de Formula Student-competitie, een reeks wedstrijden voor ingenieursstudenten vanover de hele wereld. Wat begon als een lockdownproject van een aantal ingenieursstudenten is vandaag uitgegroeid tot een ambitieuze multidisciplinaire onderneming.
‘Myrtilus’, zo heet de racewagen van UGent Racing. Het is al de derde wagen van de UGent-studenten op amper een jaar tijd. Vorige zomer bouwden ze aan een eerste prototype, en in het najaar stelden ze een tweede prototype voor. “Deze wagen maakten we in zo’n vier à vijf maanden. Voor het eerst mét zelfgebouwde batterij. Maar we zijn er nog niet: ons volgende model zal zelfbesturend zijn. Daarmee racen we volgende zomer”, vertelt Yarne De Munck, student burgerlijk ingenieurs en bezieler van het project. Al kan je hem ook ‘CEO van het UGent Racing-team’ noemen.

Als een echt bedrijf
Want dat team kan je gerust vergeli jken met een bedrijf, en niet eens zo’n klein: het telt vandaag maar liefst 85 leden. Allemaal studenten met een ongelooflijke passie voor racewagens en allemaal aangeworven via sollicitatierondes. “Fantastisch hoeveel studenten geïnteresseerd zijn om mee te werken”, vertelt Yarne. “Want uiteindelijk offeren we hier wel onze vrije tijd voor op.”
Al is het meer dan dat: Yarne en zijn team pakken het allemaal erg professioneel aan. Dat blijkt ook uit de samenstelling van het team: ze weerspiegelen de werkvloer van echte onderneming. Er zijn ingenieursstudenten die meehelpen om de perfecte racewagen te bouwen, maar ook studenten marketing en business management die helpen om de nodige aandacht rond de wagen te creëren.

Proximus, Belfius en Jaguar als sponsor
Dat lukt behoorlijk, met sponsors als Proximus, Belfius en EY. “Hen noemen we onze platinum partners”, vertelt Yarne. “Daarnaast hebben we heel wat gold partners, zoals Jaguar, Anglo Belgium Corporation of Unilin Group. Zonder hen konden we dit allemaal niet realiseren.” Niet alleen kunnen ze zo de materialen van hun wagen betalen, ze huizen nu ook in een loods van maar liefst 700m². “Hier hebben we aparte bureau- en werkruimtes, en kunnen we naar hartelust lawaai maken”, lacht Yarne.
Van hun sponsors krijgen ze trouwens niet alleen financiële middelen, maar ook de nodige adviezen om een bedrijf te runnen. “Het is voor ons een echte leerschool voor het werkleven. Zo kregen we bijvoorbeeld als tip om een extra sollicitatieronde in te lassen, zodat we de studenten niet alleen op hun motivatie screenen, maar bijvoorbeeld ook op vlak van hun oplossend vermogen.”

Volgende model is zelfbesturend
Met de ‘Myrtilus’ zetten ze nu een belangrijke stap. Vandaag haalt hun racewagen zo’n 130km/uur. In de zomer zal duidelijk worden of dat voldoende is, tijdens de Formula Student-wedstrijden. Achter het stuur zit dan geen ervaren piloot, de selectie gebeurde eerder studentikoos. Yarne: “Een tijdje geleden hebben we een kartwedstrijd georganiseerd in Dok Noord. Die winnaar mag nu racen tijdens de wedstrijden.”
Wat het ook wordt, Yarne kijkt ondertussen al verder in de toekomst: “Dit is nog maar het begin. Onze ambitie is om binnen een paar jaar de top 3 te halen. Met een zelfbesturend model.”

Een team van tachtig UGent-studenten bouwt aan een elektrische racewagen die vanaf volgend jaar zal meedoen aan Formula Student-wedstrijden. Daarin concurreren universiteiten wereldwijd met zelfgebouwde auto's. Je kan de vooruitgang van het team volgen via de website van UGent Racing.
Lees ook
Studenten bouwen zelf een racewagen: “We zochten een zot idee”
Eigenhandig een zelfbesturende racewagen bouwen, het is de meer dan straffe stoot van een groep studenten. Momenteel zijn ze al volop bezig aan een tweede model, waar ze ambitieuze plannen mee hebben. Een verhaal van ingenieursstudenten die geen zin hadden in nog een jaartje ‘on hold’ wegens corona. Hun ‘onderneming’ is ondertussen een geoliede machine waar veel bedrijven jaloers op zouden zijn.
Lees ook
Studenten bouwen zelf een racewagen: “We zochten een zot idee”
Eigenhandig een zelfbesturende racewagen bouwen, het is de meer dan straffe stoot van een groep studenten. Momenteel zijn ze al volop bezig aan een tweede model, waar ze ambitieuze plannen mee hebben. Een verhaal van ingenieursstudenten die geen zin hadden in nog een jaartje ‘on hold’ wegens corona. Hun ‘onderneming’ is ondertussen een geoliede machine waar veel bedrijven jaloers op zouden zijn.