Staan influencers (en eigenlijk alle ouders) genoeg stil bij foto’s van hun kinderen online?

Liselot Hudders

Trotse ouders die mooie foto’s of goede rapporten delen van hun kinderen: sociale media staan er vol van. Maar mag dat zomaar? En wat vinden die kinderen daar eigenlijk zelf van? Hoe meer volgers je hebt, hoe belangrijker het is dat je daar goed over nadenkt. Om je daarbij te helpen, lanceren UGent-onderzoekers het platform magditonline.be.

Qmusic-dj Jolien Roets beviel vorig jaar van een zoontje: Idris. Hij is één jaar en bezorgde zijn ouders al heel wat slapeloze nachten. Dat weten we, omdat zijn mama die informatie zelf deelt op haar Instagramprofiel. Jolien is wat we noemen een influencer: met haar story’s en berichten geeft ze meer dan 40.000 volgers een kijkje in haar privéleven. Maar herkenbare foto’s van haar kind post ze nooit.

Mogelijke gevaren van online afbeelden

“Uit onderzoek blijkt dat momfluencers zoals Jolien zich zorgen maken over de privacy van hun kind”, zegt professor Liselot Hudders (vakgroep Communicatiewetenschappen). Zij doet onder andere onderzoek naar influencermarketing. “Dat zien we ook bij kidfluencers, de minderjarige influencers: het is onder andere om die reden dat het de ouders zijn die hun profielen beheren. Toch blijven de meeste nadelen voor veel ouders eerder abstract. Net daarom lanceerden we het platform magditonline.be: we willen hen informeren en sensibiliseren.”

Straf is bijvoorbeeld dat alle kidfluencerprofielen al ongewenste berichten kregen van pedofielen. Het platform informeert hen welke stappen ze dan best ondernemen. Liselot: “Tegelijkertijd willen we dat mensen erbij stilstaan dat zelfs ogenschijnlijk onschuldige foto’s soms rondgaan op het dark web, en dat ze daar zonder context plots een seksuele ondertoon krijgen. Ga daarom vooraleer je iets post altijd eerst bij jezelf na: kan je die foto anders interpreteren?”

"Het is belangrijk om het zo vroeg mogelijk met kinderen te bespreken, want uiteindelijk creëer jij een digitale identiteit voor hen, die hen kan blijven achtervolgen. Wat vinden ze er zelf van? Wat is de impact als ze tiener zijn?”
Liselot Hudders

professor Liselot Hudders, vakgroep Communicatiewetenschappen

67-33

Digitale identiteit van je kind

Heel vaak weten kinderen trouwens nauwelijks wat over hen verschijnt, zeker als ze nog jong zijn. Liselot: “Het is belangrijk om dat zo vroeg mogelijk met hen te bespreken, want uiteindelijk creëer jij een digitale identiteit voor hen, die hen kan blijven achtervolgen. Wat vinden ze er zelf van? Wat is de impact als ze tiener zijn?”

“Meestal zijn de kinderen niet betrokken bij commerciële contracten”, vervolgt Liselot. “En ouders zijn vaak onvoldoende op de hoogte van het juridische kader rond influencermarketing. Toch is het belangrijk om ook daar je kind bij te betrekken. Wil je kind wel geassocieerd worden met dat merk? En wat gebeurt er met de inkomsten? Als je inkomsten haalt uit die foto’s van je kind, is dat dan geen kinderarbeid? Voelt poseren niet te veel aan als werk voor je kind? Wees je daarbij wel bewust dat je kind je misschien niet durft tegenspreken of dat het je niet wil teleurstellen.”

Magditonline.be: resultaat van wetenschappelijk onderzoek en teamwork

Vanaf nu is er dus één platform die mom influencers, ouders van kid influencers of gewoon bezorgde ouders op sociale media informeert over de online aanwezigheid van kinderen. Dat komt er uiteraard niet zomaar: “Het is het resultaat van een knap staaltje teamwork”, legt Liselot uit. “Er is heel wat wetenschappelijk onderzoek aan voorafgegaan, zowel internationaal als intern. Doctoraatsstudente Elisabeth Van den Abeele bijvoorbeeld bestudeerde zowel Vlaamse momfluencers als Vlaamse, Nederlandse en Britse kidfluencers en hun ouders. Daarnaast werkten we heel nauw samen met heel wat kinderrechten- en sociale media-experten.”

Deze functionaliteit vereist uw toestemming tot het opslaan van cookies.
Klik hier om jouw voorkeuren aan te passen.

Vier belangrijke dingen om over na te denken als je foto’s of info over je kind deelt:

  1. Wat is de impact voor je kind op lange termijn? Je creëert een digitale identiteit voor je kind, maar zelf heeft het weinig inspraak. Denk daarom op voorhand na over de impact van je foto’s en informatie, en betrek je kind in de mate van het mogelijke.
  2. Welk effect hebben de negatieve commentaren op je kind? Influencers wekken vaak afgunst op, en onder hun posts verschijnen daardoor soms negatieve commentaren. Bij kinderen komt dit vaak extra hard aan. Bovendien is het zo dat één negatieve reactie meer effect heeft dan tien positieve. Bereiken die comments ook de klasgenootjes, bijvoorbeeld? Wat is de impact van die comments op je kind?
  3. Hoe vermijd je kinderarbeid, en hoe verdeel je de inkomsten? Als jij je kind soms afbeeldt in commerciële posts, neem dan best eens grondig de Belgische Arbeidswet door. Die beperkt het aantal uur dat kinderen mogen werken. Denk ook na over wat je doet met je inkomsten. Sta je een deel af aan je kind? Duidelijke wetten bestaan hier nog niet over, al denkt de wetgever daar momenteel over na.
  4. Onderschat niet hoeveel mensen je posts zien. Ook dat kan het welzijn van je kind beïnvloeden. Dat aantal is veel abstracter dan wanneer je al je volgers voor je zou zien. Hoe meer mensen je posts zien, hoe meer controle je verliest. Deel daarom nooit wat je niet zou delen met een wildvreemde op straat. Zo was er een mom influencer die online steun zocht omdat haar kind soms last had van woedeaanvallen. Pas toen ze aangesproken werd over het gedrag van haar kind besefte ze dat ze niet wilde dat mensen haar kind op die manier beoordelen.

Lees meer op magditonline.be.

Liselot Hudders

Professor Liselot Hudders is hoofddocent aan de vakgroep Communicatiewetenschappen (faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen) en directeur van het Centrum voor Persuasieve Communicatie. In haar onderzoek focust ze onder andere op overtuigende communicatie en de impact van influencermarketing. Ze is de bezielster van het platform magditonline.be, dat influencers informeert over de risico’s die verbonden zijn aan de digitale aanwezigheid van kinderen. Voor de site werkte ze nauw samen met Elisabeth Van den Abeele, dr. Ini Vanwesenbeeck, Marloes de Brabandere, dr. Emma Beuckels, dr. Steffi De Jans. Zelf is ze een echte multitasker, ook al blijkt uit onderzoek dat je dat beter niet doet.

33-67

Lees ook

Mag je liegen tegen kinderen?

Kinderen slikken, zonder dat ze het beseffen, een pak leugens. Ouders en opvoeders schepen hen geregeld af met een (halve) leugen, en als maatschappij kunnen we er ook wat van met Sinterklaas, de Kerstman en de Paashaas. Is liegen pedagogisch wel verantwoord? 

Opvoeding
view

“Of kinderen nu weten dat de Sint echt is of niet, het maakt niet uit”

Is liegen over Sinterklaas, de kerstman en de paashaas pedagogisch wel verantwoord? We vroegen het aan professor historische en algemene pedagogiek Lieselot De Wilde van de vakgroep Sociaal Werk & Sociale Pedagogiek.

Sinterklaas
view

Hoe interactief voorlezen kinderen helpt lezen (en hoe je dat dan het beste doet)

Om de dalende leesvaardigheid van onze kinderen (weer) op te krikken, kan je ook als ouder een steentje bijdragen. Hoe? Door hen op een interactieve manier te helpen leren lezen.

Voorlezen
view

Gentse tool kan 100 miljoen kinderen wereldwijd helpen om te leren coderen

Elk kind aan het coderen krijgen, dat is de gedeelde missie van enkele UGent-onderzoekers en het leerplatform FTRPRF. Samen ontwikkelden ze met de steun van VLAIO een digitale co-teacher voor de populaire programmeertaal Scratch.

Groepsfoto van de 4 ontwikkelaars van Coach Codi
view